Różnice między księgowością pełną a uproszczoną


Kobieta podpisująca dokumentKażdy przedsiębiorca jest zobowiązany do prowadzenia księgowości. Nie ma w tym nic dziwnego, bo zakładając firmę, właściciele mają tego świadomość. Sprawa na początku wydaje się bardzo prosta, szczególnie w jednoosobowej działalności. Dopełnienie wszystkich formalności, głównie przy wyborze formy rozliczeń z fiskusem, niejednego przedsiębiorcę przyprawia o zawrót głowy, zwyczajnie przerasta.

Brak odpowiedniej wiedzy, rozeznania w podatkach, kosztach, doprowadza do sytuacji, że nowy przedsiębiorca staje przed dylematem, jaką formę rozliczeń wybrać, żeby biznes był opłacalny. Kolejną sprawą jest prowadzenie ksiąg rachunkowych. Zagubieni w gąszczu różnorodnych zasad i regulacji podatkowych właściciele firm, popełniają szereg błędów, za które mogą ponieść konsekwencje. Jedynym rozsądnym rozwiązaniem, jest zwrócenie się do biura rachunkowego, które doradzi w kwestii rozliczeń z urzędem podatkowym. Warto też od razu zlecić prowadzenie rachunkowości do biura, ponieważ dopilnuje terminów składania zeznań podatkowych, deklaracji do ZUS. Biuro księgowe MBJ Biznes i jego zespół, doskonale znają przepisy podatkowe, warto korzystać z jego usług, żeby płacić legalnie niższe podatki. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług księgowych dla firm.

 

Wybór formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany

Od formy opodatkowania, zależą rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Wiele osób zastanawia się, czym różni się ryczałt opodatkowany od księgowości na zasadach ogólnych. Wyjaśniamy więc, na czym polega różnica, kto może z danej formy skorzystać i która opcją jest korzystniejsza. Zacznijmy od tego, że z chwilą uruchomienia działalności, przedsiębiorca musi wybrać czy chce rozliczać się na zadach ryczałtu ewidencjonowanego, lub na zasadach ogólnych. Ryczałt ewidencjonowany jest opłacalną formą dla przedsiębiorców, którzy mają niskie koszty, czy w ogóle ich nie generują. Jedynym odliczeniem, jakie można ująć, by zmniejszyć podatek, są składki ZUS. W zeznaniu rocznym natomiast odliczą ulgi: rehabilitacyjną, darowiznę i krwiodawstwa oraz abolicyjną. Nie mogą skorzystać z ulgi prorodzinnej. Opodatkowanie firmy korzystającej z ryczałtu, jest procentowo niższe, niż na zasadach ogólnych, co wcale nie musi być opłacalne. Przedsiębiorca, który ponosi wysokie koszty, nawet jak zapłaci niższą stawkę podatku, jest stratny. Dlatego ryczałt może okazać się złym wyborem. Podobnie jak w przypadku zatrudniania pracowników, kiedy ponosi np. koszty wynagrodzeń. Dlatego właśnie ryczałt, nie zawsze jest dobrym wyborem rozliczeń.

 

Księgowość uproszczona

Księgowość uproszczona jest najłatwiejszą formą rozliczenia przedsiębiorstwa. Księgi rachunkowe można prowadzić samodzielnie. Najpierw jednak trzeba zapoznać się z przepisami, a temat kosztów, ponieważ nie wszystkie wydatki można odliczać. Książka przychodów i rozchodów jest prosta w prowadzeniu, więc przedsiębiorca, który rozpoczyna biznes, nie będzie miał problemów, z rejestracją zdarzeń gospodarczych. Musi się jednak zapoznać z przepisami, odnośnie amortyzacji środków trwałych, czyli odpisów amortyzacyjnych. Wraz z rozwojem firmy, przybywa rachunków i faktur. Kolejną sprawą jest kadra pracownicza. W tym momencie warto już przekazać rachunkowość do biura księgowego, lub zatrudnić pracownika, który zajmie się księgami rachunkowymi i sprawami kadrowo-płacowymi.

 

Pełna księgowość

Wiele firm ma obowiązek prowadzenia pełnej księgowości, która jest bardziej zaawansowanym rejestrowaniem przychodów i rozchodów. Jeśli nawet przedsiębiorca do tej pory, sam prowadził książkę przychodów i rozchodów, to w chwili, kiedy jego firma przechodzi na pełną księgowość, musi zatrudnić księgowego. Pełna księgowość jest wdrażana, gdy przedsiębiorstwo przekroczy roczny przychód – 2 000 000 euro. W tym momencie sporządza sprawozdania finansowe, prowadzi ewidencję środków trwałych i magazynowych. Dział księgowości prowadzi księgę główną, księgi pomocnicze, dzienniki, zestawienia obrotów i sald; rejestr składników majątku, czyli aktywów i pasywów. Na koniec roku obrotowego firma robi sprawozdanie finansowe, uwzględniając bilans, rachunek zysków i strat oraz przepływy pieniężne. Do prowadzenia pełniej księgowości potrzebne są przynajmniej dwie osoby. Wszystko zależy od wielkości firmy. Pełną księgowość prowadzą także biura rachunkowe, jak MBJ Biznes.

Zobacz również: Zatrudnienie cudzoziemca a kwestie ubezpieczeniowe